جنبش ِواژه ی زیستـــ


امید وصل تو جانم به رقص می آرد
چو بادِ صبح
که در گردش آورد ریحان..🌿.

آخرین مطالب
  • ۱۶ اسفند ۰۱ ، ۱۱:۳۴ سلام

در مورد پست قبل

يكشنبه, ۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۳:۲۶ ب.ظ

خشکه مقدس معنی گسترده تری داره و خشکه مقدس ها  تیشه به ریشه ی مذهبشون می زنن (از این جهت پست قبلو اصلاح می کنم ). اما اکثر اونایی که خشکه مقدس نامیده میشن اونایی هستن که با تموم وجودشون سعی می کنن به حدود الهی پایبند باشن .   ممکنه بعضی از احکام دینی عرف جامعه نباشه و زمانیکه یه انسان مذهبی می خواد این عرف رو بشکنه خشکه مذهب نامیده میشه. یعنی در اکثر موارد کاربرد این صفت توی جامعه ی ما اشتباهه .اما راجب  اینکه میگین این دسته از آدما به جای اینکه بپردازن به مسائلی مثل حجاب و رقص و .. برن فساد اقتصادی رو درست کنن یا فلان کار که مهم تره انجام بدن : بنظرم این دلیل نمیشه که چون به اندازه ی فلان چیز مهم نیست بهش پرداخته نشه . در ضمن هیچکدوم از اینا با هم تناقضی ندارن که مجبور باشیم یکیشو انتخاب کنیم و از اون یکی بگذریم . اینکه این مهم نیست و اون یکی مهم تره از زیر این بار در رفتنه ( هر چند باید به مهم هاش بیشتر پرداخته بشه ).

اما راجب ریا .آدمی که می خواد ریا کنه قصدش  خوب جلوه شدن در نظر بقیه ست . مثلا در زمان ما کسی که عروسیشو بدون رقص و آواز برگزار می کنه ( به احکام کاری ندارم) نه تنها در نظر اکثر مردم  خوب بنظر نمی رسه بلکه باعث تعجب دیگران یا حتی خشکه مقدس خطاب شدنش میشه . اینو خود اون آدم هم  میدونه که باید صابون حرف مردمو به تنش بماله . بنظر من نه تنها ریا نکرده بلکه باید بخاطر شجاعتش تحسین بشه .
هنوز معتقدم چیزی به اسم افراط توی دین ما وجود نداره . همه ی این حدود تعریف شده و از روی تعادله . کسی هم که زیاد به این حدود توجه کنه انسان متعادل تریه نه افراطی.
+ من فقط نظر خودمو گفتم . دوست ندارم تعصبی دیده بشم . 
۹۴/۰۷/۰۵
فاطمه سین

نظرات  (۶)

۰۵ مهر ۹۴ ، ۱۶:۰۴ انارماهی : )
در دین ما افراط وجود نداره
درسته
ولی
به عنوان مثال وقتی که حد و حدود حجاب مشخص شده کاملا و یک نفر بی هیچ دلیل موجهی که ربطی به اون حد و حدود داشته باشه میخواد به جای گردی صورت فقط یک چشمش پیدا باشه (به عنوان مثال میگم ها) از دید بقیه میشه افراطی و بعضا خشکه مقدس خطاب میشه.
برای پست قبل چیزی ننوشتم
ولی
بنظرم خشکه مقدش به کسی میگن که با اعمال و رفتارش اساس تعادل در مذهب رو خارج کرده. مثل همین چیزی که گفتم. یا خیلی چیزای دیگه، فرضا گفتن یک بار مسح سر کافیه اون دو بار میکشه، یا مثل یکی از سکانس های فیلم امام علی که چندین و چند باره غسل میکنن خوارج و هی میگن درست نبود و از اول. به این مدل کارا میگن خشکه مذهب یا خشکه مقدس بازی
پاسخ:
خشکه مقدس معنی گسترده تری داره و خشکه مقدس ها  تیشه به ریشه ی مذهبشون می زنن (از این جهت پست قبلو اصلاح می کنم ). اما اکثر اونایی که خشکه مقدس نامیده میشن اونایی هستن که با تموم وجودشون سعی می کنن به حدود الهی پایبند باشن . 
این خط اولم بود 
خط آخر هم گفتم حدود ِ تعریف شده . نه اون حدودی که خودمون تعریف می کنیم . مثل دو بار مسح کشیدن

ببین گلم دین علی سر سوزن اون طور که علی گفته رو کسی انجام نمیده
وگرنه اسلام کاملترین دینه
چرا ریا؟طرف دوس نداره عروسی بگیره یکیش من
تحت هیچ شرایطی حاضر نیستم عروسی بگیرم :(
پاسخ:
یکی دیگشم من 
شاید تعاریف ما از افراط در دین متفاوته.
ببینید، یکی از مشاهیر عابدان دنیای اسلام خواجه ربیع هستش(که قبرش هم گویا در مشهده). یعنی از شدت عبادت یکی از سه چهار تای اوله. این آقا هیچ کلامی در عمرش غیر از عبارات تحمید و تسبیح و ذکر مثل لا اله الا الله و سبحان الله به زبان نیاورده. این آقا که معاصر با امام حسین بوده وقتی خبر شهادت امام حسین رو می شنوه اظهار تأسف میکنه که چقدر بد که این مردم پسر پیغمبرشون رو کشتن. نقل شده که در اواخر عمر این آقا بسیار توبه میکنه که چرا همین چند کلمه ی غیر از ذکر رو بر زبون آورده.
به نظر من این افراطه. یعنی پرداختن بیش از حد به یکی از ابعاد دین و ساکت و ساکن گذاشتن دیگری.
پس چیزی به اسم افراط در دین وجود داره (افراط در اجرای دین وگرنه که خداوند در قانون گذاری افراط نکرده. مسلمین در اجرا افراط می کنن)
خود من وقتی واژه خشکه مقدس می آید یاد همچین کسانی می افتم. جامعه رو نمی دونم. خودم هم همیشه سعی کردم متعادل باشم و تا حالا هیچ کس بهم نگفته خشکه مقدس.
مسئله سرهمینه.خشکه مقدس ها خطوط تعیین شده اسلام را قبول ندارن و همین باعث افراطه
خشکه مقدس هم تقصیر خودش نیست که خشکه مقدس شده بلکه تقصیر اون کسیه که اسلام را  بهش یاد داده که بد یاد داده
البته اگه مسئولیت تحقیق کردن رو از گردنش برداریم.
خانم انار ماهی مثل زنانه ش رو زدن من مثال مردونش رو می زنم
مثلا وقتی یه پسر جواب سلام هیچ دختری رو نمی ده که مبادا به گناه بیوفته این خشکه مقدسه.فکر می کنه داره ثواب می کنه در صورتی که یه واجب خدا رو زیر پا گذاشته.
البته بهتر از این مثالی به ذهنم نرسید.:دی
یا حق
۰۵ مهر ۹۴ ، ۲۳:۳۰ انارماهی : )
باید دید چه کسانی به چه میزان اطلاعاتی و با چه طرز تفکر و نیتی به یه عده میگن خشک مقدس
اونچه که من با مثال گفتم، معنای خشکه مقدس بود
ولی
اونچه که در جامعه اتفاق میفته و شما بهش اشاره کردید نیاز به یه تحقیق جامعه شناسانه داره 
نکته ی بعد
بخشی ازاون عده ای که شما گفتید میخوان حدود رو رعایت کنند، در جامعه ی ما رفتار خوبی از خودشون نشون ندادن و نظر رو نسبت به بقیه هم بد کردند و خشکه مقدس خطاب میشن متاسفانه
عمل به دستورات خدا و ائمه (علیهم السلام) افراط نامیده نمی شود.
پاسخ:
حرف منم همینه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">